onsdag 19 februari 2014

Sålt Pricer

Jag sålde mitt lilla kvarvarande innehav i Pricer nyligen. Under tänkte jag försöka att kort analysera vilka misstag jag gjorde när jag genomförde investeringen. När jag köpte Pricer gjorde jag ett antal fel i min analys:

- Förlitade mig mer på andras analyser än min egen
- Fokuserade på uppsidan men inte nedsidan
- Kunde ha sett lite närmre på ledningen och deras historik
- Borde ha sett lite närmare på branschen och andra aktörer, och undersökt varför inte fler butiker investerar i ESL (sistnämnda är jag osäker på än idag, men jag litar iallafall inte på Pricers uppgivna återbetalningstid)
- En kurs på under en krona (innan spliten) borde, allt annat lika, varit ett varningstecken..


Jag hoppas att detta var sista gången jag investerade i en såpass ny teknologi, G5 Entertainment kan väl räknas dit men där gjorde jag en egen och ganska noggrann analys, dessutom finns det en mer välfungerande marknad, även om jag tvekar på att behålla även det innehavet för evigt.
I dagsläget tror jag Pricer är ganska rimligt prissatt med tanke på tveksamheterna kring kostnadsbilden med de nya grafiska etiketterna, denna bör bättras men frågan är hur lång tid det tar. Jag ville dock frigöra medel till en investering i Posco, och dessutom har jag redan väntat för länge med att avyttra Pricer då jag helt enkelt inte tror på bolaget på lång sikt. Jag sätter ett stort frågetecken kring ledning, marknad och teknologin. Det är dock mycket som rör sig i huvudet och psykologiskt svårt att sälja med förlust, får man ordning på sina problem ser dessutom Pricer inte jättedyrt ut i dagsläget. Men när jag investerade trodde jag att dåtidens 1 kr VPA var en uthållig nivå, något som var ett stort misstag. Jag avfärdade historiken som förhoppningsbolag med en massa nyemissioner på grundlag av att det var nya tider, ny ledning och man hade en produkt som faktiskt sålde. Tidigare hade man haft en VD som var ingenjör och fokuserade på produktutvecklingen och tekniken, till att ha fått en mer försäljningsorienterad ledning.


6 kommentarer:

  1. Sålde mina i höstas runt 8kr, gjorde samma misstag jag. Läste vad andra skrev istället för att bilda mig en egen uppfattning. G5 sitter jag fortfarande kvar med, sålde 75% av innehavet på 50kr. Behöll lite som en krydda som kunde fortsätta uppåt men har ju gått rejält neråt sedan dess. Lutar mot att sälja för att köpa lite mer industrivärden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. G5 har en väldigt effektiv organisation men frågan är om man i framtiden kommer att behöva en större skala för att kunna vara lönsam på free-to-play marknaden, då det kräver en del försäljning för att ha råd med user-acquisition och liknande marknadsföring. Hur som helst tror jag dagens nivåer är ett lågt pris på företag som trots allt är välskött. Men hade jag inte ägt aktier i företaget idag hade jag nog inte köpt heller, på grund av den snabbföränderliga marknaden. Med det sagt så har jag tillit till företagets ledning och tror att dem kan lyckas bra med free-to-play spel i framtiden, frågan är som sagt hur den underliggande marknaden utvecklas och hur länge konkurrensen där kommer att fortsätta intensifieras.

      Radera
  2. Jag gjorde samma misstag med Pricer då jag misstog återhämtningen efter finanskrisen för tillväxt. Bolaget är fortfarande intressant men efter att ha pratat med några handlare så verkar många tycka att teknik-strulet är mer irriterande än pappersstrulet.

    Mitt intryck är att de inte lyckats anpassa systemet för att handlarna ska bli nöjda och då får försäljningen svårt att ta fart. Duktiga ingenjörer och duktiga säljare finns det gott om, men det verkar förtvivlat svårt för många företag att integrera ett flöde så att man får en kunddriven produktutveckling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket möjligt. Det verkar som att SES lyckas bättre, även om de inte heller har sett den explosiva tillväxten som en allmän acceptans skulle innebära. Har sett SES-etiketter hos en butik här i Norge, där Pricer annars finns i ganska många butiker.

      Ett nära samarbete med kunderna borde ju vara högsta prioritet i en sådan här marknad, där många tvekar med att införa ESL. Jag har hur som helst bestämt mig för att avstå från investeringar som denna och Doro, då jag helt enkelt inte har tid/ork att sätta mig in i den underliggande marknaden och dess produkter längre. Jag gör detta innan en investering, men tappar sedan motivationen att hela tiden följa upp nya produkter osv.. vilket höjer teknikrisken. Så jag har nog blivit en mer defensiv investerare helt enkelt.

      Radera
  3. Pricer har ju varit ett förhoppningsbolag i mer än 15 år nu. Det finns så otroligt många fantastiskt fina och välskötta bolag - varför ska ni promt köpa pricer för? Har ni för mycket pengar? Ja, då kan väl lotto vara ett gott alternativ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte vem du syftar på, då alla som skrivit här har beskrivit hur vi sålde Pricer och vad vi lärde oss av det. Du kanske hade en fulländad investeringsfilosofi från början, men isåfall så undrar jag varför du läser ekonomibloggar överhuvudtaget?

      Radera