onsdag 4 december 2013

Prospekt: Candy King

Candyking Holding AB går till börsen. Skummade igenom prospektet på Avanza. Bolaget ser ut som ett klassiskt "offer" för private equity branschen - och timingen är onekligen genomtänkt med börsen nära all-time high.
Bolaget har ett snitt VPA de senaste tre åren på ca -40 kr, och aktien kostar runt 30 i IPO:n. Eget kapital är negativt för tillfället och lågt historiskt sett (2010 var det dock också negativt, så mycket som -172 miljoner).
Av 1300 Mkr anläggningstillgångar är 1100 immateriella, förmodligen goodwill och varumärken?.

EBIT/rörelseresultaten ser förstås bättre ut (vid en snabb överblick ser det rent av billigt ut med 4-5 kr / aktie) men för mig är det aningen för exotiskt med negativt EK och såpass höga lånekostnader och skulder.

Min första investering i en nyemission/IPO får helt enkelt vänta lite till, det har jag inga problem med... Har du någonsin deltagit i en nyemission eller IPO?

6 kommentarer:

  1. Jag deltar aldrig i IPO:er. Riskkapitalbolag är helt vansinniga på att mjölka bolag och jag räknar i de flesta fall med att man under några år kommer att tappa värde då man återuppbygger det egna kapitalet och samtidigt återstartar nödvändiga investeringsprocesser som skjutits upp för att sminka bruden.


    Dessutom är jag mycket skeptisk till Karamellkungens ställning. Godisprinsen och Axfoods egna lösgodis visar att det är oerhört lätt att bygga upp en egen verksamhet för inköp och försäljning av lösviktsgodis med starka varumärken. Ett bolag med så usla finanser och svaga konkurrensfördelar är helt enkelt livsfarligt att satsa på.

    Hade man gjort en IPO i syfte att finansiera internationell hade det kanske varit intressant men just nu känns det som att sälja ett plundrat lik.

    SvaraRadera
  2. Nej det ska till något väldigt utomordentligt för att jag ska göra det också. Väldigt sorgligt att riskkapitalet ska vara så kortsiktigt och framförallt att småsparare sväljer betet med hull och hår.
    Det blir nog ett par tuffa år med tunga amorteringar för Candyking framöver ja.

    Jag har ingen klar bild över det, karamellkungen har väl en ganska stark ställning men som du säger är det mindre klart om de kan försvara den, styrkan ligger väl snarare i varumärkerna för själva godiset och jag vet inte vilka Candyking själva äger - om det ens är några?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka butikskedjor använder sig av Godiskungen?

      Det var frågan jag ställde mig själv och inte kunde svara på :P. Däremot vet jag att Axfood inte använder dem och att de har ett väldigt bra sortiment.

      Radera
    2. Nu bor jag inte i Sverige men min lokala Konsum där hemma vet jag har Candyking, och jag är ganska säker på att det är lösgodismärket jag har sett mest av. Men detta kanske är baserat på väldigt få butiker förstås.

      Radera
  3. Förstår inte hur folk kan köpa detta! Det ser ju helt sjukt ut..

    SvaraRadera
  4. r jullån för dig och din familj att njuta av denna semester jullån är tillgängligt nu kan du ansöka vilket belopp du vill vi har ett lån för dig
    behöver du ett lån? Skicka ett mejl till
    Hej hur mår du idag ?? Behöver du ett brådskande lån nu de närmaste 6 – 12 timmarna nu utan stress eller dröjsmål REMY. CREDIT är här för att lösa alla dina problem idag. Vi utfärdar lån med 2% ränta, med en snabb tjänst erbjuder vi alla typer av lån, skicka ett mejl nu för dina brådskande lån
    Skicka oss ett e-postmeddelande, vi har ett lån till dig via e-post nu {remy.credit111@gmail.com}
    vi har ett lån till dig ..

    SvaraRadera